Przejdź do treści

SEM w praktyce

SEM w praktyce

SEM (Search Engine Marketing) – nazywany po polsku marketingiem w wyszukiwarkach to stosunkowo nowy mechanizm marketingowy. Opiera się on na pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Celem działań SEM jest zwiększenie widoczności firmy, produktu, usługi, działalności lub po prostu naszej strony internetowej w wyszukiwarce.

Dwie popularne metody wykorzystywane w marketingu wyszukiwarkowym to kampania linków sponsorowanych PPC (Pay Per Click) oraz optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych SEO (Search Engine Optimization).

Rodzaje SEM

Marketing w wyszukiwarkach możemy podzielić na 2 główne rodzaje:


• SEO (Search Engine Optimization) – działania bazujące na optymalizacji stron internetowych, które skutkują podniesieniem jej pozycji w wyszukiwarce. Jest to również proces poprawiający ilość i jakość ruchu jaki jest kierowany z wyszukiwarek internetowych na naszą witrynę. SEO nie jest jednorazową akcją, aby przynosiło efekty – potrzeba czasu.


• PPC (Pay Per Click) – jest to działanie nie wymagające optymalizacji strony i polegające na wykupieniu miejsca reklamowego w wyszukiwarkach oraz innych kanałach reklamowych (np. YouTube, Instagram itp.). Z racji tego, że model ten został spopularyzowany przez wyszukiwarki, przyjęło się poprzez PPC określać reklamy w wyszukiwarkach czyli tzw. wyniki sponsorowane. PPC możemy stosować jako jednorazową akcję promocyjną, nie ma wpływu ona również na naszą wypracowaną pozycję w wyszukiwarce.

Optymalizacja SEM

Pierwszą składową SEM jest SEO. Czym jest optymalizacja SEO? To działania które mają wpłynąć na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Polega ona na modyfikacji elementów na stronie internetowej, w taki sposób aby została uznana za bardziej wartościową.


Co składa się na optymalizację SEO?
• Odpowiedni dobór słów kluczowych
• Prawidłowe rozplanowanie słów kluczowych w treści na stronie internetowej
• Optymalizacja elementów w kodzie źródłowym
• Optymalizacja adresów URL
• Budowanie wartościowych linków odsyłających do naszej strony


Pamiętajmy, że SEO to nie działania jednorazowe. Musimy dbać o to, by nasza strona była dostosowana do aktualnej polityki Google.

Linki sponsorowane

Linki sponsorowane, a właściwie PPC (ang. Pay Per Click – płać za kliknięcie) to kolejna składowa SEM. Jest to forma reklamy w wyszukiwarkach, która polega na wykupieniu miejsca w SERP (ang. Search Engine Results Page – Strona wynikowa wyszukiwarki internetowej).


Opiera się ona na słowach kluczowych, które związane są z wyszukiwanymi frazami przez użytkowników. Koszt kliknięcia w link zależy od kilku czynników – od ceny maksymalnej, poziomu konkurencji oraz jakości twoich reklam/słów kluczowych. Budżet jaki możemy przeznaczyć na kampanię jest w zasadzie nieograniczony, możemy ustalić go z góry na określoną kwotę.

Zalety i wady PPC

Zalety PPC:
• Szybkie rezultaty – prawidłowo przygotowana kampania sprawi, że większa ilość osób zainteresuje się nią i przejdzie na Twoją witrynę
• Płatności za kliknięcia – płacisz nie za wyświetlenia, a za kliknięcia
• Precyzyjne określenie grupy docelowej – dzięki wykorzystaniu fraz kluczowych odpowiadających na potrzeby internautów
• Kontrola budżetu – na kampanię wydasz tylko tyle, ile będzie stanowił określony budżet


Wady PPC:
• Krótkotrwałość – wysokie pozycje w płatnych wynikach są ograniczone przez czas wyświetlania reklam
• Większe koszty niż przy SEO – kampania linków sponsorowanych generuje znacznie wyższe koszty niż kampania SEO
• Codzienna kontrola – aby zmaksymalizować nasze efekty musimy stale monitorować i reagować na zmiany co wymaga nakładu czasu i pracy

Podsumowanie

Jeśli przebrnąłeś/aś do końca – zachęcam Cię zatem do lektury mojego poprzedniego artykułu dotyczącego form zastosowania CMS WordPress. Jeśli chcesz abym wykonał dla Ciebie stronę internetową, blog lub sklep oparty o CMS WordPress –skontaktuj się ze mną.